miercuri, 30 noiembrie 2016

Nu voi spune azi "La multi ani!" de Sfantul Andrei...

      In anii ce-au trecut, am spus si eu "La multi ani!" in ziua de 30 noiembrie celor ce poarta numele Sfantului Andrei. M-am oprit si eu din goana asta nebuna careia am invatat sa-i spunem viata si m-am gandit la voi toti, Andrei si Andree, fie ca mi-ati fost ori imi sunteti colegi sau prieteni, mai apropiati sau mai putin apropiati, cunoscuti de-acum ori de demult. Sau poate copii, frati, surori, soti, sotii ai vreunui coleg sau prieten ori cunoscut...Mi-am dorit sa va fie bine, sa va bucurati de oameni dragi alaturi de care sa va traiti si sa va impliniti visele! Sa iubiti, sa credeti, sa sperati, sa luptati, sa radeti si sa plangeti atunci cand simtiti, asa cum simtiti. Sa fiti voi cu fiecare rasuflare! Sa acceptati diversitatea si sa dati fiecarui lucru pretul sau.
     Chiar daca sufletul imi spune altceva, chiar daca altele sunt convingerile mele, astazi nu voi spune "La multi ani!" celor ce poarta numele Sfantului Andrei. Nu stiu de ce dar imi vin in minte vorbele dojenitoare, uneori chiar acuzatoare adresate noua, ignorantilor, de catre cei ce pretind ca detin adevarul suprem - spuse intr-o alta zi de sarbatoare care imparte oamenii in buni sau rai: 15 august.
     Daca atunci e gresit sa spunem "la multi ani!" Mariilor, de ce e corect acum sa spunem "la multi ani!" Andreilor? Daca atunci, de "adormirea" Maicii Domnului nu e zi de petreceri si veselie ci de tristete si rugaciune, de ce acum de ...alta "adormire" avem dreptul sa ne bucuram, sa facem urari de viata lunga si sa chefuim alaturi de familie si prieteni? Laic vorbind, tot despre moarte discutam... Moartea Sfantului Andrei.
     Si...imi mai vine in minte ceva. Controversatul - pe meleagurile noastre - Halloween. In credintele poporului roman (si ar trebui sa ducem mai departe credintele si traditiile noastre nu pe cele imprumutate) in noaptea de 29 spre 30 noiembrie ies sau umbla strigoii. De unde mai pui ca este una dintre cele mai importante din an, pentru vraji si farmece. Dar...spre deosebire de noaptea dinaintea sarbatorii tuturor sfintilor - acum, de Sfantul Andrei, e liber la distractie! Nu riscam sa ne arate nimeni cu degetul si sa ne strige in toate felurile posibile ca ne meritam durerile si tristetile si esecurile! Ori c-am fi satanisti, ori pagani ori ...ei, cei drepti mai stiu ce altceva...
     Asa ca...astazi nu voi spune "La multi ani!" celor ce poarta numele Sfantului Andrei. Chiar daca suflteul imi spune altceva. Chiar daca altele sunt convingerile mele.


     Dar asta nu trebuie sa va intristeze. Zambiti si ...bucurati-va de diversitate. In ea sta frumusetea. Ingaduiti-va sa credeti si sa iubiti si sa sperati, aveti curajul si maretia sa fiti voi, in fiecare clipa. E...irepetabila!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu