marți, 17 noiembrie 2015

N-avem nicio speranta...

Suntem rai. Si ne lipseste dorinta de a deveni mai buni. N-avem nicio speranta...
Gandul asta imi macina mintea de la o vreme incoace. Nu-mi da pace deloc.
A inceput de la tragedia din Colectiv. Si de la toate aberatiile ce s-au perindat in mediul virtual, pe "peretii" a zeci si sute de oameni, fara nicio legatura cu sexul, varsta, categoria sociala, nivelul de instruire, etc.
Ma intrebam atunci, cati dintre ei au avut macar curiozitatea sa asculte "The day we die"? Inainte de a oferi tot felul de explicatii..."metafizice" celor intamplate...
Cutremuratoare "coincidente". Dar atat.
Nu preferintele muzicale, nu alegerea de a petrece sau nu de Halloween, nu credinta sau necredinta au facut diferenta dintre viata si moarte!
Eu nu inteleg cum se pot numi crestini cei care ridica din umeri si invoca ranjind "pedeapsa divina"??!?? Parca trebuia sa fie vorba despre iubire neconditionata, despre compasiune, despre umilinta - in forma ei pura, fara legatura cu pierderea demnitatii. Credinta - pe care strigam sus i tare ca o avem - ar trebui sa ne faca mai buni. Dar eu vad numai rautate...maini ce strang amenintator pietre gata sa loveasca.
Halloween... Adica noaptea dinaintea sarbatorii tuturor sfintilor. O gramada de obiceiuri, diferite de la o zona geografica la alta... Candele aprinse pentru a lumina calea spiritelor bune; masti (mai mult sau mai putin hidoase) care sa alunge spiritele rele; pacaleala sau dulciuri...
Rock... Un stil muzical. Cu radacini in muzica rockabilly. Cu etimologie care are la un moment dat conotatii religioase.
Oi fi ingusta la minte...dar nu vad nicio legatura intre toate astea si tragedia prin care au trecut "meritat" copiii din Colectiv. Cum si de ce i-a "ales" pe ei moartea?
Nu preferintele muzicale, nu alegerea de a petrece sau nu de Halloween, nu credinta sau necredinta au facut diferenta dintre viata si moarte! Noi o facem. De fiecare data cand alegem sa nu respectam reguli. In fiecare clipa in care inchidem ochii, pentru a nu fi nevoiti sa facem ceva... Atunci cand spunem "nu ni se va intampla noua!"...


A urmat apoi lupta asta intre ... religios si laic. De partea sau impotriva bisericii. Desi...iar este ceva ce eu nu pot intelege. Pentru ca, in mintea mea credinta nu are, nu trebuie sa aiba legatura cu biserica. Poate doar necredinta...
Sunt botezata ortodox. Nu sunt "practicant". Dar asta e problema mea. Pentru ca unele lucruri trebuie sa fie si sa ramana problema personala a fiecaruia. Cu respectarea optiunii celor de langa noi.
Sunt mama. De rocker. Si sora unuia. Faptul ca sunt oameni, destul de multi si... suficient de multi dintre cei care ar trebui sa iubeasca fara judecati sau idei preconcepute - care ar spune ca sunt mama/sora de satanist - ma doare si ma intriga deopotriva. Dar e parerea lor. Poate ca incerc sa o combat cu propriile argumente - unele obiective, rationale, altele - recunosc - subiective. Dar fiecare are dreptul la opinie. Cata vreme nu se ajunge la gesturi extreme. Nu pot sa respect un om care nu ma respecta. Pentru ca...eu nu intorc si obrazul celalalt. Sunt altii care ar trebui sa o faca. Daca ar simti intr-adevar si daca ar crede ceea ce pretind ca simt si cred.
Sunt apolitica. Si voi ramane asa.
Suntem obisnuiti sa generalizam. Toti politicienii sunt porci. Parlamentarii toti sa plece, sa vina altii noi. Medicii sunt toti niste spagari. Judecatorii corupti. Tiganii hoti. Barbatii niste afemeiati. Femeile curve. Nu spunem - acel om e asa sau asa... Atunci, de ce sa nu spunem "Biserica" a gresit? Chiar daca numai un slujitor al ei ar fi facut-o. Sau...mergem pe principiul ca "unii sunt mai egali decat altii"?
Dincolo de orice...sufletul meu a fost framantat de o mare durere - o tristete arida pe care nu stiu sa o fi simtiti vreodata, oricat de greu mi-a fost, oricat de pustiit mi-a fost sufletul - dar si de o ingrozitor de vinovata bucurie. Vinovata, da! Pentru ca Ionut al meu nu a fost acolo. Desi ar fi putut sa fie... Vinovata pentru ca pot sa il strang in brate (desi nu am facut-o de tare mult timp). Pentru ca pot sa ma furisez langa patul lui si sa-i ascult somnul linistit, asa cum faceam atunci cand imi incapea in poale. pentru ca pot sa-mi fac griji pentru el. Pentru ca pot sa-l iubesc - nu in gand, nu dincolo de...nimicul de dincolo... Ci aici. Acum. In fiecare clipa.
Eu pot.
Dar ei nu mai pot. Ei, parintii copiilor ce-au fost in Colectiv. Copiii aceia atat de vii, atat de hotarati sa nu cedeze, sa nu renunte... Si pentru care totul s-a naruit intr-o clipa.
Peste toate astea - acum ar trebui sa ma simt nu stiu daca vinovata sau manipulata sau lipsita de patriotism, de demnitate. Ne-am impartit (din nou) in cei ce au la poza de profil steagul Frantei dar nu au avut insemnele doliului pentru Colectiv. Ori, chiar daca au "arborat" doliul atunci, acum n-ar fi trebuit sa planga pentru masacrul din Franta. Pentru ca Franta nu a plans pentru noi. Si pentru ca Franta ne eticheteaza pe toti in hoti si cersetori. Si...or mai fi si alti "pentru ca"...
Si iarasi nu inteleg: nu mai exista compasiune? Nu mai exista solidaritate? Nu mai exista omenie?
Ii condaman ca generalizeaza numindu-ne pe toti in fel si chip. Doar noi avem dreptul sa o facem. Oare...nu ni s-a intamplat niciodata sa ne fie rusine sa spunem ca suntem romani? Mie - da. Si n-am de gand sa explic de ce...
Nu am poza de profil in culorile steagului Frantei. Si da, am avut insemnele doliului pentru Colectiv. Pentru ca fac ceea ce simt...atunci cand simt.
Steagul Frantei in lumea intreaga este semnul solidaritatii, al luptei comune impotriva terorismului. In Colectiv au murit tineri din cauza indiferentei, a ignorantei, a coruptiei. Francezii (si nu doar ei) ne sunt alaturi - nu in lupta noatra cu propriile mizerii, ci in lupta cu moartea pentru viata. Ne sunt alaturi. Nu prin afisarea tricolorului la pozele de profil. Ci ingrijindu-ne ranitii. Asa cum noi nu putem sa o facem.



Intr-o singura clipa - sunt oameni ce vin si oameni ce pleaca; oameni ce plang si oameni ce rad; oameni ce pierd si oameni ce inving. Intr-o singura clipa - se scriu povesti de viata; o singura clipa desparte acest moment de...celalalt; intr-o singura clipa lumea pe care o stim devine altceva...dincolo de ceea ce noi putem sa cuprindem.
Cuvintele mele plang astazi pentru rautatea asta din noi. Pentru goliciunea sufletelor. Pentru capetele plecate. Pentru atatea justificari nefericite ale lipsei de teluri, de valori, de...verticalitate. Pentru durerea celor ce si-au pierdut copiii. In Colectiv sau la Bataclan. Pentru bucuria vinovata de a-mi putea astepta copiii acasa.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu