Cu ceva timp în urmă, un reportaj ce dorea
să facă senzație prin "dezvăluirea adevărului din spatele
legendei Zarazei" - începea cam așa: "O iubire legendară, născută în perioada interbelică pare să dăinuie şi
azi. Este vorba despre povestea Zarazei, o ţigancă frumoasă, pe care o curtau
toţi bărbaţii. Puţini ştiu...că numele real al Zarazei era Rada Moldovan -
una
dintre cele mai cunoscute prostituate ale vremii care, la un moment dat devenise
atât de scumpă, încât nu-şi permitea oricine o întâlnire cu ea. Fiica unui
boier grec şi a unei ţigănci, reuşise să cucerească inima unui vestit cântăreţ, Cristian Vasile."
Departe
de adevăr, (cu jalnica scuză de a avea ca sursă de inspirație versurile unuia
dintre cele mai populare tangouri din muzica urbană românească a anilor
interbelici, povestirea lui Mircea Cărtărescu din volumul de proză "De ce iubim femeile?" -
scrisă într-un stil care sugerează veridicitatea istoriei Zarazei într-atât încât a generat
convingerea că legenda ar fi chiar istoria reală a cântecului, a interpretului
Cristian Vasile și a presupusei lui iubite - și filmul regretatului regizor
Sergiu Nicolaescu, "Supraviețuitorul"
- care spune și el povestea
Zarazei) realizatorii reportajului nu au făcut decât să păteze numele și
memoria unei persoane de o blândețe și curățenie sufletească deosebite. Un om
talentat, provenit dintr-o familie bună, crescută în credință și în respectul
adevăratelor valori. Dar acestea sunt calități pe care, cei ce ar trebui să
ofere modele - vând "senzaționalul", nu le înțeleg și nu le pot aprecia.
Pe Cristian Vasile nu l-am cunoscut
iar Rada îmi apare timid în crâmpeie din primele amintiri, în alb și negru.
Fiică a scriitorului Vasile E. Moldovan (ce
folosea pseudonimul Drumarul sau Pribeagul) și a Anei Moldovan, Rada s-a născut
la Turda, la 18 aprilie 1912. A fost artistă a Teatrului Constantin Tanase,
colegă de trupă cu Mia Braia, Jenny Boerescu, Ioana Radu și Cristian Vasile. Împreună cu Jenny Boerescu a format primul duet din muzica ușoara românească. A
fost condamnată politic pentru că a cântat "Tatăl nostru" în fața
trupelor de pe frontul de răsărit.
Potrivit
legendei, Cristian Vasile nu și-a mai putut reveni după moartea Zarazei, ducându-și
zilele singur și părăsit. În realitate,
cea care i-a fost alături până la sfârșit a fost Rada Moldovan.
Cei
doi se reîntâlnesc într-un moment în care niciunul dintre ei nu mai avea o
carieră artistică. Cristian Vasile iși pierduse glasul, din cauza unei boli de
plămâni de care au suferit toți cei din familia lui. Cariera ei a luat sfârșit,
nemaiputând să revină pe scenă, din cauza umilințelor îndurate în anii de
detenție. Se căsătoresc în anii
'50 și locuiesc, pentru o bună bucată de timp, la Piatra Neamț. Cristian a
lucrat ca regizor tehnic, iar Rada ca sufleor, la Teatrul de Tineret din
localitate. Pentru că boala lui se agrava, s-au mutat la Sibiu la familia
inginerului Moldovan Vladimir, fratele Radei.
Cristian Vasile moare în 1974 și Rada îl urmează, pe drumul dintre stele, câțiva ani mai târziu. (Rada Vasile a decedat în 1980 la Sibiu și, întrucât, potrivit legendei, Zaraza a fost ucisă în anul 1946, devine evident faptul că nu este vorba despre una și aceeași persoană).
În ziua de azi devine subiect de presă tot ceea ce este,
măcar puțin, scandalos. Nu e nimic "palpitant" în povești precum cea
a Radei Moldovan, al cărei nume poartă în el parfumul dulceag al Bucureștiului
de altădată.
Nu mi-am propus să vorbesc aici despre Cristian
Vasile. M-am bucurat să aflu că viața lui va fi subiectul romanului "Zaraza", ce se va naște din
pasiunea unui tânăr scriitor - o pasiune cum nu credeam că mai există.
L-am văzut - nu știu dacă trist sau revoltat ori și una
și alta - atunci când, după îndelungi căutări a găsit locul unde își doarme
somnul de veci personajul lui: un mormânt fără cruce care își are, cu siguranță, povestea lui. Pentru că
(nu-i așa?) orice mormânt
spune o poveste. Înțeleasă altfel, de fiecare dintre noi. Despre cei care au
fost și despre cei care au rămas.
Pentru
cine ridicăm cruci? Pentru cei ce-au plecat? Poate...Numele lor e sris pe ele -
cu litere mari, aurii, pe suport de marmură ori granit sau...scrijelite prea
șters... - pe scânduri de lemn mucegăit...
Pentru
noi? cei care rămânem? De ce? Ne-ar face asta să ne spălăm din păcatul de a nu
fi făcut mai mult, mai bine, mai...altfel...atunci când ...nu o cruce ar fi
putut însemna că ne pasă...??!...
Pentru
cei din jur?! Să ne împartă în buni sau răi, cu sau fără valoare ( în buzunare
ori în suflet, n-are importanță)...
M-am simțit și eu judecată. Am
crezut că voi simți și nițică vină dar... N-a fost. Și mă întreb de ce, fără să
caut justificări - mie sau altcuiva...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu